Fernando Augusto Almeida Neves

Pesquisar este blog

domingo, 5 de maio de 2013

Artigo sobre BSC - Balanced Scorecard, escrito por Fernando Augusto Almeida Neves

Balanced Scorecard – BSC: Instrumento para Tomada de Decisão 
                             

                                                FERNANDO AUGUSTO ALMEIDA NEVES[1]
 
                                                CARLOS AUGUSTO CHAGAS PALMA[2]
 
                                                           FRB – Faculdade Ruy Barbosa
                                                                  Grupo DeVry – Brasil
                                        Rua Espírito Santo, 575 - CEP 41830-120 - Salvador -BA
                                      Telefone: (71) 3344.7477; email: posgraduacao@frb.edu.br
 
Resumo
Modernas técnicas de modelo de gestão são buscadas pelas organizações para enfrentar o atual ambiente globalizado de hiper-competitividade e alta concorrência, este trabalho apresenta o BSC - Balanced Scorecard, um Instrumento para Tomada de Decisão que tem início na visão da empresa, a partir das quais são definidos os fatores críticos de sucesso, os indicadores de desempenho e permite a definição de metas e a medição dos resultados atingidos em áreas críticas da execução das estratégias. Portanto, o Balanced Scorecard é um modelo de gestão de desempenho, derivado da visão e estratégia, refletindo os aspectos mais relevantes do negócio e de sua Gestão Estratégica. O presente artigo tem como objetivo analisar os reflexos da implantação do BSC sob a perspectiva dos gestores, para tanto se realizou uma pesquisa exploratório-descritiva e análise da ferramenta SmartDraw, por intermédio de um estudo bibliográfico, e concluiu-se que a implantação do BSC acarreta em mudanças gerenciais que influenciam positivamente como Instrumento para Tomada de Decisão.
Palavras-chave: Globalização. Balanced Scorecard. Desempenho. Gestão Estratégia.
 
                   Abstract
Modern techniques of management model are sought by organizations to address the current global environment of hyper-competitiveness and high competition, this paper presents the BSC - Balanced Scorecard, a tool for decision making that begins in the company's vision, from which defines the critical success factors, performance indicators and allows the setting of goals and measuring results achieved in critical areas of implementation strategies. Therefore, the Balanced Scorecard is a performance management model, derived from the vision and strategy, reflecting the most relevant aspects of their business and strategic management. This article aims to analyze the impacts of implementing the BSC from the perspective of managers, so a search was performed both exploratory and descriptive analysis of SmartDraw tool, through a bibliographic study and concluded that the implementation of the BSC leads to management changes that positively as a Tool for Decision Making.
Keywords: Globalization. Balanced Scorecard. Performance. Management Strategy.

[1] Pós-Graduação “Lato Sensu” Engenharia de Software, da Faculdade Ruy Barbosa. E-mail: fernandonev@hotmail.com. Discente.

[2]Mestrado Interdisciplinar em Modelagem Computacional, FVC – CEPEV. Orientador.

1  INTRODUÇÃO
 
Hoje a excelência de qualidade empresarial é exigida continuamente, o grande desafio do administrador é manter um sistema de informação gerencial que forneça informações consistentes, certas e oportunas para tomar decisões acertadas no ambiente em que se encontra. Neste contexto o BSC é visto como uma ferramenta organizacional que pode ser utilizada para gerenciar importantes processos como estabelecimento de metas individuais e de equipe, remuneração, alocação de recursos, planejamento e orçamento, feedback e aprendizado estratégico.

O Balanced Scorecard - BSC equilibra as dimensões financeiras e não financeiras de uma empresa permitindo monitorar a organização com o balanceamento da visão financeira, operacional e com a visão de longo prazo propiciando aos gerentes um instrumento que necessitam para ter sucesso competitivo, primando por uma visão sistêmica. Antigamente o êxito das empresas era determinado pelo modo como se valiam dos benefícios da sua contabilidade. Durante esse período, sistemas de controle financeiro foram desenvolvidos com a finalidade de facilitar, controlar e monitorar alocação eficiente de capital financeiro e físico. Nas últimas décadas tornou-se obsoleta muita das premissas fundamentais da administração de uma empresa.

O BSC - Balanced Scorecard consiste na tradução e monitoramento da Gestão com cunho Estratégico, considerando a interatividade dos ativos não financeiros da empresa, como processos, produtos e serviços inovadores, capacitação e motivação do Capital Humano, bem como Sistemas de Informação, de modo a maximizar os resultados financeiros da empresa.
 
Kaplan & Norton (1997) ressaltam que as empresas da Era da Informação estão baseadas em um novo conjunto de premissas operacionais: processos interfuncionais; ligação com clientes e fornecedores; segmentação de clientes; escala global; inovação e trabalhadores do conhecimento. Kaplan e Norton criaram um novo modelo de medição de desempenho, na opinião dos autores, os modelos de avaliação de desempenho, até então existentes, baseavam-se muito em indicadores contábeis e financeiros. Pode-se observar que o processo de gestão em relatórios financeiros se mostra inadequado, pois está interligado a um modelo contábil desenvolvido há séculos para um ambiente de transações isoladas entre entidades independentes.

Nessa conjuntura organizacional é comum a elaboração de um planejamento estratégico, o grande desafio hoje para o gestor é gerir informações corretas e adequadas para que sejam tomadas as decisões mais apropriadas para o desenvolvimento empresarial.
 
Deste modo, o presente artigo tem como objetivo analisar os reflexos da implantação do BSC sob a perspectiva dos gestores, para tanto se realizou uma pesquisa exploratório-descritiva e análise da ferramenta SmartDraw, por intermédio de um estudo bibliográfico, da implantação do BSC que acarreta em mudanças gerenciais que influenciam positivamente como Instrumento para Tomada de Decisão.
 
2  CONJUNTURA DO BALANCED SCORECARD - BSC

Na década de 90, os Estados Unidos media a performance das organizações, já que os métodos existentes para avaliação do desempenho organizacional eram apoiados nos indicadores contábeis e financeiros e estavam se tornando obsoletos.

Acadêmicos e executivos pesquisaram e desenvolveram um novo modelo que considera os objetivos em curtos e longos prazos, medidas financeiras e não-financeiras, indicadores de desempenho e as perspectivas endógenas e exógenas do desempenho empresarial. Essa síntese foi feita por Robert S. Kaplan, professor da Harvard Business School, e David P. Norton, presidente da Renaissance Solutions, em 1992, no artigo The balanced scorecard – measures that drive perfomance (Balanced scorecard – medidas que impulsionam o desempenho) publicado na conceituada revista Harvard Business Review.

Com essa publicação deram início a uma nova forma de avaliação de indicadores, pois mostraram as desvantagens de usar apenas medidas financeiras para julgar o desempenho organizacional, fomentando as empresas a medirem também fatores como qualidade e satisfação do cliente. O que os autores chamaram de “Balanced Scorecard - BSC” vem sendo utilizados nos Estados Unidos como uma ferramenta adequada para medir o desempenho das empresas, tornando-se a marca de uma organização com uma ótima gestão. Administradores de empresas de sucesso afirmam que o Balanced Scorecard é o alicerce sobre a qual se fundamenta seu sistema de gestão empresarial.

Segundo Porter (1989), os setores variavam de acordo com cinco "forças competitivas" básicas e a compreensão dessas forças era fundamental para se elaborar a estratégia e garantir uma vantagem. Porter argumentava que, embora a melhor estratégia para qualquer dada empresa dependesse de suas circunstâncias específicas, no nível mais amplo uma empresa só pode assumir três posições defensáveis que lhe permitirão lidar com sucesso com as cinco forças competitivas, assegurar um retorno superior sobre os investimentos para seus acionistas e ter um desempenho superior ao de seus concorrentes no longo prazo.

Disse Porter (1989), a análise das fontes da vantagem competitiva tinha que ocorrer não no nível da empresa como um todo, mas no nível das atividades distintas que uma empresa realiza para projetar, produzir, comercializar, entregar e oferecer suporte ao seu produto. Em suma, em todas as empresas haveria uma cadeia de atividade que gerava valor para seus clientes, e somente por meio da cuidadosa análise dessa "cadeia de valor" é que a empresa poderia encontrar fontes de vantagem competitiva sustentável.

2.1 Panorama do Balanced Scorecard - BSC

Os objetivos estratégicos de uma organização são alcançados quando o Gestor é capaz de propagar uma visão comum na empresa como um todo e fomentar ações relevantes para se atingir o êxito e sucesso empresarial. O BALANCED SCORECARD - BSC integra as ações Estratégicas, Operacionais e Organizacionais, estabelecendo um processo estruturado para a criação de medidas adequadas e objetivas em todos os setores, proporcionando a sinergia entre os grupos de ações e garantindo o alinhamento de toda a empresa.
 
O BALANCED SCORECARD – BSC mede as perspectivas futuras se valendo de indicadores de desempenho, pautados estrategicamente nas áreas das Finanças, dos Clientes, dos Processos Internos e Crescimento. O escopo, integração, descrição dos objetivos e das iniciativas desses quatro âmbitos constituem os alicerces do BALANCED SCORECARD - BSC, que devem ser consolidados e efetivados ao pensamento estratégico da organização. A figura 01, a seguir, demonstra como estas perspectivas podem ser estruturadas:
Figura 01 – As perspectivas do Balanced Scorecard. (Adaptado de Kaplan e Norton,1997).

2.2 Âmbito Financeiro

É a visão dos Gestores sobre os acionistas. Avalia a lucratividade e o retorno financeiro proporcionados pela estratégia. Mede e avalia os reais resultados que o negócio promove e precisa para sua evolução e desenvolvimento, assim como para satisfação dos stakeholders (em português, parte interessada ou interveniente). Entre os indicadores financeiros que podem ser considerados, constam retornos sobre o investimento, o valor econômico agregado, a lucratividade, o aumento de receitas, redução de custos e outros objetivos de cunho financeiro que estejam alinhados com a estratégia da organização. No âmbito financeiro, as medidas financeiras indicam se a empresa está obtendo êxito com as estratégias determinadas, implementadas e executadas pela empresa.

Em geral, esse êxito é medido pela sua lucratividade, pelo seu crescimento e pelo incremento do valor para o acionista (shareholder value). Se os indicadores financeiros não mostram o esperado, pode haver problemas na execução, na implementação ou até mesmo na definição das estratégias.

Kaplan & Norton (1997) identificaram três estágios do negócio: Estágio de rápido crescimento: objetivos enfatizarão o crescimento das vendas, os novos mercados e novos consumidores, os novos produtos e novos canais de marketing, vendas e distribuição, mantendo um nível adequado de gastos com desenvolvimento de produtos e processos. Estágio de sustentação: objetivos enfatizarão as medidas financeiras tradicionais, tais como retorno sobre o capital investido, lucro operacional e margem bruta. Estágio de colheita: ênfase sobre o fluxo de caixa. Qualquer investimento deverá prover retorno em caixa certo e imediato.
 
2.3 Âmbito Do Cliente

É o ponto de vista do Cliente no que diz respeito a fonte externa de receitas, identificando os segmentos de mercado pretendidos e os fatores críticos de sucesso da empresa. Identifica os fatores que são importantes na concepção dos clientes é uma exigência do BSC, e a preocupação desses situa-se em torno de quatro categorias: tempo, qualidade, desempenho e serviço. Em termos de indicadores constam as participações de mercado, aquisição de clientes, retenção de clientes, a lucratividade dos clientes e o nível de satisfação dos consumidores. Mudanças em processos que ajudem a reduzir custos dos clientes ou que permitam atingir os objetivos mais rapidamente têm valor para esse cliente.

Segundo Kaplan e Norton (1997), a perspectiva do cliente permite aos executivos identificar segmentos de clientes e de mercado nos quais as unidades de negócio possam competir, bem como definir as medidas de desempenho das unidades nos seus segmentos-alvo.

Eles propõem que a perspectiva do cliente seja montada visando aos seguintes pontos-chave: Participação de mercado – representação da proporção de vendas da unidade de negócio no mercado em que atua determinada em termos de número de clientes, capital investido, unidades vendidas ou instaladas; Retenção de clientes: acompanhamento, em números absolutos ou relativos, do percentual de clientes com os quais a unidade de negócio continua mantendo relações comerciais; Captação de clientes: medição, em termos absolutos ou relativos, do percentual de clientes novos ou de novos negócios ganhos pela organização; Satisfação dos clientes: registro do nível de satisfação dos clientes em relação a critérios preestabelecidos de desempenho ou de valor agregado. Lucratividade do cliente: medição da lucratividade da empresa no negócio ou nos negócios com um cliente, ou com um segmento de mercado, depois de levantar as despesas específicas requeridas para atender esse cliente ou esse mercado.
 
3  ANÁLISE DA FERRAMENTA BALANCED SCORECARD – BSC: SMARTDRAW

SmartDraw é um Sistema de Informação que permite criar organogramas, diagramas e fluxogramas, calendários, diagramas de rede, cronogramas, etc. É um concorrente direto e mais barato do que o Microsoft Visio. Atualmente está na versão 7. Nas revistas de informática, circulam por vezes versões mais antigas, mas freeware. Mostra-se como uma excelente ferramenta de Balance Scorecard – BSC.

O Balance Scorecard - BSC é um modelo de gestão da estratégia que vem sendo amplamente implementado por médias e grandes empresas em todo o mundo. Gestores buscam com este modelo uma melhor forma de comunicar, implementar e gerenciar uma estratégia. No entanto, para que isso se realize de forma eficaz, a simples adoção do modelo em si parece ser insuficiente.

A ferramenta SmartDraw processa as informações inseridas, resultando em Balance Scorecard - BSC equilibrado, fornecendo subsídios para o gerenciamento dos indicadores da organização.

Ao clicar em comandos simples e SmartDraw constrói seu diagrama para você, automaticamente. Adicionar ou remover um elemento, e SmartDraw realinha e organiza tudo automaticamente para oferecer ótimos resultados o tempo todo.

O SmartDraw já vem com os modelos que atendem as necessidades do gestor no que diz respeito aos indicadores. A Interface é amigável, permitindo ao administrador fazer gráficos e tabelas de modo rápido e efetivo. O programa tem modelos prontos de Balanced Scorecard – BSC e ferramentas de marketing. SmartDraw traduz o que você precisa para se comunicar facilmente de forma atraente, com qualidade e visual profissionais em minutos, eliminando a necessidade de elaboração de rascunhos manuais, usando um SmartTemplate e então use comandos simples para adicionar formas e SmartDraw os coloca da maneira correta, com as conexões adequadas.

A edição é intuitiva e ágil de desenvolver. Para excluir uma forma, basta selecionar e excluir, automaticamente o SmartDraw edita o restante de seu trabalho de modo a garantir a harmonia de seu desenho. Para garantir o seu visual parece tão limpo quanto possível, SmartDraw aplica-se um tema de design profissional automaticamente. Você pode ainda mudar para um novo tema. SmartDraw traduz o que você precisa para se comunicar facilmente de forma atraente, com qualidade e visual.

O uso da ferramenta de Balance Scorecard SmartDraw promove o alinhamento da estratégia em objetivos e ações concretas; dos indicadores chave com os objetivos estratégicos a todos os níveis. Proporciona à gestão uma visão sistematizada organizacionais; constitui um processo de avaliação e desempenho operacional; facilita a comunicação dos objetivos e atualização da estratégia; permite focalizar os colaboradores na sua consecução; suporta desenvolver uma cultura de aprendizagem e melhoria continua; a atribuição de incentivos em função do desempenho individual e da contribuição para os resultados do negócio. O Balanced Scorecard ajuda a reduzir a quantidade de informação utilizada a um conjunto mínimo de indicadores vitais e críticos.

A utilização da ferramenta de Balance Scorecard - BSC SmartDraw tem levado a um sucesso menor na implementação. Neste sentido, vale ressaltar que:

A proposta de adoção do Balance Scorecard - BSC, dissociada de uma ação de mudança comportamental mais profunda, principalmente com os gestores, não foi suficiente para atingir os objetivos traçados.

A implementação do BSC não solucionou o problema da pouca ênfase em planejamento de longo prazo e não conseguiu o engajamento de todos para colocá-lo em prática. Aparentemente, para se promover às mudanças de comportamento desejadas, as intervenções de Desenvolvimento Organizacional (DO) mostram-se extremamente apropriadas.

Mudanças em atitudes e habilidades de indivíduos e grupos, tais como: incremento em iniciativa; capacidade de planejamento; controle; comunicação eficaz; entre outras, todas elas necessárias para se atingir os objetivos traçados em uma organização orientada à estratégia, podem ser obtidas por meio de atividades de educação e treinamento comportamentais.

A ausência de planejamento da mudança comportamental fez com que a própria implementação do modelo técnico fosse comprometida, uma vez que muitos executivos não perceberam o valor que ele possuía e a necessidade de sua implementação.

A mudança de comportamento, sem uma ferramenta que suporte a nova forma de gestão, talvez também não fosse suficiente. Provavelmente ações de mudança técnicas e comportamentais em paralelo fossem o ideal. Estas suposições não encerram o assunto.

No entanto, fica evidente o paralelo que pode ser traçado entre a implementação de um novo modelo de gestão como o Balanced Scorecard e as práticas de Desenvolvimento Organizacional (DO), pois é fundamental para seu sucesso que a cultura organizacional esteja presente na utilização da ferramenta Balanced Scorecard – BSC.

4  CONSIDERAÇÕES FINAIS

A pesquisa se deu de forma a esclarecer os impactos do BSC - Balanced Scorecard, um Instrumento para Tomada de Decisão dentro da organização, visando à definição de metas e a medição dos resultados atingidos em áreas críticas da execução das estratégias e análise da ferramenta de Balanced Scorecard – BSC: SmartDraw, apresentando uma ordenação de conceitos e idéias de modo lógico, conciso e inteligente. Sua aplicação implica uma série de benefícios, como integração de medidas financeiras e não-financeiras, comunicação e feedback da estratégia, vínculo da estratégia com planejamento e orçamento, garantia de foco e alinhamento organizacional. Todavia, não pode ser considerado única alternativa para todos os males do Planejamento Estratégico e da Gestão Estratégica. É fundamental para seu sucesso que a cultura organizacional esteja presente na utilização da ferramenta Balanced Scorecard – BSC: SmartDraw.

Segundo Kaplan & Norton (1997) o alinhamento do BSC com a estratégia empresarial inicia-se com a definição da missão e dos objetivos estratégicos do negócio em cada uma das quatro perspectivas. Na seqüência realiza-se uma análise dos fatores críticos de sucesso para o atingimento dos objetivos estratégicos e selecionam-se indicadores de desempenho para obter-se o feedback da implantação e sucesso da estratégia.

O presente trabalho analisou que o aprendizado, desenvolvimento e o crescimento da empresa vêm de três principais fontes: as pessoas, os sistemas e os procedimentos organizacionais. É a base para a obtenção dos objetivos das outras perspectivas, representa o maior interesse do Gestor. Identifica também as capacidades de que a empresa deve dispor para atingir os processos internos capazes de criar e agregar valor para os stakeholders. Como indicadores importantes podem ser considerados: nível de satisfação dos clientes internos (colaboradores), rotatividade dos funcionários, lucratividade por funcionário, capacitação e treinamento dos funcionários e participação dos funcionários com sugestões para redução de custos ou aumento de receitas. Essas perspectivas são interligadas, em relações de causa e efeito e fazem parte da estratégia da empresa.

Portanto, o Balanced Scorecard - BSC visa solucionar o problema de comunicação do planejamento empresa como um todo, utilizando uma visão holística de gestão em beneficio do seu planejamento estratégico. É o planejamento em ação, pois usa práticas de gerenciamento efetivo, revelando-se como uma ferramenta capaz de atender às novas exigências da administração nos atuais cenários econômicos em constantes mutações, como um instrumento de maior importância à construção de uma estrutura de indicadores estratégicos que possua abrangência e coerência compatível com a nova era da informação e gestão do conhecimento.

O BSC, de acordo com Campos (2001), não traz qualquer conceito novo, mas repensa temas antigos, chamando a atenção para pontos que estavam esquecidos ou mal compreendidos, mostrando a vinculação entre pontos vitais que não estavam claramente articulados. Demonstra, portanto, como os conhecimentos estabelecidos podem ser aplicados nos tempos atuais, se valendo de técnicas modernas de administração, para atender às exigências impostas pelo ambiente globalizado, por conseguinte, aumenta a compreensão da estratégia para colocar em operação os objetivos da empresa em prática. Logo, o BSC deve fazer parte das ferramentas utilizadas pelos gestores para gerirem de maneira efetiva as empresas e construírem organizações de sucesso.

Portanto diante das observações efetivadas na pesquisa e das considerações expostas no presente estudo, conclui-se que o uso da ferramenta de Balance Scorecard: SmartDraw firmada como um novo método de gestão estratégico no qual produz uma real compreensão de como a decisão do gestor pode impactar em toda a estratégia da empresa, nos indicadores de desempenho qualificados e nos planos de ação, todavia o SmartDraw apesar de ser um gerenciador de estratégia, ele vai depender das características de competitividade e efetividade decorrentes da capacidade de concepção, análise e conhecimento de seus gestores.

Vislumbra-se, no futuro, a implementação da ferramenta SmartDraw em uma empresa e, com a sua utilização,  realizar o  Gerenciamento pelas Diretrizes na implementação de estratégias que podem ser uma forma de transformá-las em realidade, pois quando a organização envolve seus gerentes em todos os níveis, comprometendo a encontrar uma forma de colocar em prática ações que traduzam na realização do objetivo almejado, vai chegando mais próxima de sua realização. SmartDraw é uma ferramenta facilitadora, centralizadora das implicações das decisões de negócios. Porém seu bom desempenho vai decorrer de quem está usando ou de como será utilizado.
 
BIBLIOGRAFIA
 
BOGHI, Cláudio; SHITSUKA, Ricardo. Sistemas de Informação: Um Enfoque Dinâmico. São Paulo: Érica, 2002.

CAMPOS, José Antonio. Cenário Balanceado: Painel de Indicadores pra Gestão Estratégica dos Negócios. São Paulo: Aquariana, 1998.

CRUZ, Tadeu. Sistemas de Informações Gerenciais: Tecnologias da Informação e A Empresa do Século XXI. São Paulo: Atlas, 2000. (658.4038011 C957s 2000).

DRUCKER, P. F. Administração de Organizações Sem Fins Lucrativos, Princípios e Práticas. São Paulo: Pioneira, 1994.

KAPLAN, R. S. NORTON, D. P. A Estratégia em Ação: Balanced Scorecard. São Paulo: Campus, 1997.

KAPLAN, R. S. e NORTON, D. P. Utilizando o Balanced Scorecard como Sistema Gerencial Estratégico. Rio de Janeiro: Campus, 2000.

LAUDON, Kenneth C.; LAUDON, Jane Price. Gerenciamento de Sistemas de Informação. 3.ed. São Paulo: LTC, 2001. (658.4038011 L372g 2001).
 
JAMES, A. O’Brien. Sistemas de Informação, e as Decisões Gerenciais na Era da Internet. São Paulo: Saraiva, 2002.

PORTER, MICHAEL E. A Vantagem Competitiva das Nações, Campus, Rio Janeiro, Campus, 1989.

PORTER, MICHAEL E. Vantagem Competitiva, Campus, Rio Janeiro, Campus, 1989.

SmartDraw Communicate Visually - Disponível em: < www.smartdraw.com > Acesso em: 22/08/2011.

STAIR, Ralph M.. Princípios de Sistemas de Informação: Uma Abordagem Gerencial. 2ed. Rio de Janeiro: LTC, 1998. (658.4038011 C88p 1998).

Article on BSC - Balanced Scorecard, written by Fernando Augusto Almeida Neves
 

Balanced Scorecard - BSC: Tools for Decision Making


FERNANDO AUGUSTO ALMEIDA NEVES [1]


CARLOS AUGUSTO Chagas PALMA [2]

 
FRB - Faculdade Ruy Barbosa

DeVry Group - Brazil

Street Spirit, 575 - CEP 41830-120 - Salvador-BA

Phone: (71) 3344.7477; email: posgraduacao@frb.edu.br

Summary

 
Modern techniques of management model are sought by organizations to tackle the current global environment of hyper-competitiveness and high competition, this paper presents the BSC - Balanced Scorecard, an Instrument for Decision that begins in the vision of the company, from which defines the critical success factors, performance indicators and allows setting goals and measuring results achieved in critical areas of implementation strategies. Therefore, the Balanced Scorecard is a performance management model, derived from the vision and strategy, reflecting the most relevant aspects of the business and its Management. This article aims to analyze the impacts of the implementation of the BSC from the perspective of managers, for both held one exploratory-descriptive research and analysis tool SmartDraw through a bibliographical study, and concluded that the implementation of the BSC
leads to management changes that positively as an Instrument for Decision Making.

Keywords: Globalization.
Balanced Scorecard.
Performance.
Management Strategy.

Abstract

 
Modern techniques of management model are sought by organizations to address the current global environment of hyper-competitiveness and high competition, this paper presents the BSC - Balanced Scorecard, a tool for decision making que begins in the company's vision, from Which defines the critical success factors, performance indicators and Allows the setting of goals and measuring results Achieved in critical areas of implementation strategies. Therefore, the Balanced Scorecard is a performance management model, derived from the vision and strategy, reflecting the most relevant aspects of Their business and strategic management. AIMS this article to analyze the impacts of Implementing the BSC from the perspective of managers, so the search was Performed Both exploratory and descriptive analysis of SmartDraw tool, through a bibliographic study Concluded que and the implemetation of the BSC leads to management changes positively the que
a Tool for Decision Making.

 
Keywords: Globalization. Balanced Scorecard. Performance.
Management Strategy.
--------------------------------------------------
------------------------------[1] Graduate "Lato Sensu" Software Engineering, Faculty of Ruy Barbosa. E-mail: fernandonev@hotmail.com. Student.

[2] Masters in Interdisciplinary Computational Modeling, FVC - CEPEV.
Advisor.
 1 INTRODUCTION
 
Today the business excellence quality is required continuously, the great challenge of the administrator is to maintain a management information system that provides information consistent, certain and timely to make good decisions in the environment in which it lies.  In this context, the BSC is seen as an organizational tool that can be used to manage important processes as setting individual and team goals, compensation, resource allocation, planning and budgeting, strategic feedback and learning.

The Balanced Scorecard - BSC balances the financial and non-financial dimensions of a business allowing you to monitor the organization with the vision of balancing financial, operational and long-term vision of providing managers with a tool they need for competitive success, striving for a vision systemic. Previously successful companies was determined by how availed themselves of the benefits of its accounts. During this period, financial control systems were developed in order to facilitate, control and monitor the efficient allocation of financial and physical capital.
In recent decades it has become obsolete much of the fundamental assumptions of the management of a company.

The BSC - Balanced Scorecard consists of translation and monitoring of Strategic Management with nature, considering the interaction of non-financial assets of the company, such as processes, innovative products and services, training and motivation of Human Capital and Information Systems, in order to maximize the company's financial results.

Kaplan & Norton (1997) point out that companies in the Information Age are based on a new set of operating assumptions: functional processes; connection with customers and suppliers, customer segmentation, global, innovation and knowledge workers.
 
Kaplan and Norton have created a new model of performance measurement, in the opinion of the authors, models of performance appraisal, hitherto existing, relied a lot on accounting and financial indicators.
 
It can be observed that the process of management financial reports shall be found inadequate, it is connected to an accounting model developed centuries ago to an environment of single transactions between independent entities.
 
At this juncture it is common organizational preparation of a strategic plan, the major challenge today for the manager is to manage information correct and proper order to take the most appropriate decisions for business development.
 
Thus, this article aims to analyze the effects of the implementation of the BSC from the perspective of managers, for both held one exploratory-descriptive research and analysis tool SmartDraw, through a bibliographic study of the implementation of BSC which carrie in managerial changes that positively as an Instrument for Decision Making.2 SCENARIO OF BALANCED SCORECARD - BSC

In the 90s, the United States measured the performance of organizations, since existing methods for evaluation of organizational performance were supported in accounting and financial indicators and were becoming obsolete.
 
Academics and executives researched and developed a new model that considers the goals in short and long term, financial and non-financial performance indicators and prospects endogenous and exogenous business performance. This synthesis was performed by Robert S. Kaplan, a professor at Harvard Business School, and David P.
 
Norton, president of Renaissance Solutions, in 1992, in the article The Balanced Scorecard - Measures que drive performance (Balanced scorecard - measures that drive performance) published in the prestigious Harvard Business Review.

With this publication began a new form of evaluation indicators, as shown the disadvantages of using only financial measures for judging organizational performance, encouraging businesses to measure also factors such as quality and customer satisfaction.

What the authors call "Balanced Scorecard - BSC" has been used in the United States as an appropriate tool to measure the performance of companies, making it the mark of an organization with an excellent management.
Managers of successful companies claim that the Balanced Scorecard is the foundation on which it bases its business management system.

According to Porter (1989), the sectors varied according to five "competitive forces" and the basic understanding of these forces was essential to develop strategy and ensure an advantage. Porter argued that, although the best strategy for any given company depended on your specific circumstances, at the broadest level a company can only take three defensible positions that allow you to deal successfully with the five competitive forces, to ensure a higher return on investment for
shareholders and have outperformed their competitors in the long run.

Said Porter (1989), the analysis of the sources of competitive advantage had to occur not at the level of the company as a whole, but at the level of different activities that a company performs to design, produce, market, deliver and support its product.
In short, in all companies there would be a chain of activities that create value for their customers, and only through careful analysis of this "value chain" is that the company could find sources of sustainable competitive advantage.
 
2.1 Overview of the Balanced Scorecard - BSC

The strategic objectives of an organization are achieved when the manager is able to propagate a common sight in the company as a whole and promote relevant actions to achieve success and business success.
The Balanced Scorecard - BSC integrates the actions Strategic, Operational and Organizational establishing a structured process for the creation of appropriate and objective in all sectors, providing synergy among groups of actions and ensuring alignment across the enterprise.

The Balanced Scorecard - BSC measures future prospects taking advantage of performance indicators, guided strategically in the areas of Finance, Customer, Internal Process and Growth. The scope, integration, description of the objectives and initiatives of these four areas are the foundation of the Balanced Scorecard - BSC, which should be consolidated and made effective the strategic thinking of the organization.
Figure 01, below, demonstrates how these perspectives can be structured:

2.2 Scope Financial

It is the vision of managers over shareholders. Evaluates the profitability and financial returns provided by the strategy. Measures and evaluates the actual results that the business needs to promote and its evolution and development, as well as satisfaction of stakeholders (in Portuguese, interested party or intervener).

Among the financial indicators that can be considered, included returns on investment, economic value added, profitability, revenue growth, cost reduction and other financially driven goals that are aligned with the organization's strategy.
On the financial front, the financial measures indicate whether the company is succeeding with certain strategies, implemented and enforced by the company.
 
In general, this success is measured by its profitability, its growth and the increase in shareholder value (shareholder value). If financial indicators do not show the expected, there can be problems in the execution, implementation or even in defining strategies.
 
Kaplan & Norton (1997) identified three stages of business: Stage of rapid growth: objectives emphasize sales growth, new markets and new customers, new products and new channels of marketing, sales and distribution, while maintaining an appropriate level of spending with development of products and processes. Stage support: objectives emphasize traditional financial measures such as return on invested capital, operating income and gross margin. Harvest stage: emphasis on cash flow. Any investment should provide for certain cash and return immediately.
2.3 Scope Of The Customer
 
It is the view of the client with respect to an external source of revenues, identifying market segments expected and critical success factors of the company. Identifies the factors that are important in the design of customers is a requirement of the BSC, and these concern lies around four categories: time, quality, performance and service. In terms of the indicators included market share, customer acquisition, customer retention, customer profitability and satisfaction of consumers. Changes in processes that help reduce costs of customers or that achieve their goals more quickly have value for that customer.
According to Kaplan and Norton (1997), the customer perspective allows executives to identify customer segments and markets in which the business units can compete, as well as defining the performance measures of the units in their target segments.
 
They propose that the customer perspective is mounted targeting the following key points: Market share - representing the proportion of sales of the business unit in the market in which it operates determined in terms of number of customers, capital invested, sold or installed; Customer Retention: monitoring, in absolute or relative, the percentage of customers with whom the business unit continues to maintain trade relations; Capture customers: measurement in absolute or relative terms, the percentage of new customers or new business gains the organization; Customer Satisfaction: record level of customer satisfaction in relation to established criteria of performance or value. Customer profitability: measuring the company's profitability in the business or in business with a customer or a market segment, after raising the specific expenditure required to meet this customer or that market.
3 ANALYSIS TOOL Balanced Scorecard - BSC: SMARTDRAW
 
SmartDraw is an information system that allows you to create charts, diagrams and flow charts, calendars, network diagrams, timelines, etc.. It is a direct competitor and cheaper than Microsoft Visio. Is currently in version 7. In computer magazines circulate sometimes older versions, but freeware. Shows up as an excellent tool Balance Scorecard - BSC.
 
The Balanced Scorecard - BSC is a management strategy that has been widely implemented by medium and large companies worldwide. Managers seek with this model a better way to communicate, implement and manage a strategy. However, for this to happen effectively, the simple adoption of the model itself seems to be insufficient.
SmartDraw tool processes the information entered, resulting in Balance Scorecard - BSC balanced, providing subsidies for the management of the indicators of the organization.
 
By clicking simple commands and SmartDraw builds your diagram for you, automatically. Add or remove an element, and SmartDraw automatically aligns and arranges everything for great results every time.
 
SmartDraw comes with models that meet the needs of the manager in relation to the indicators. The interface is user friendly, allowing the administrator to make graphs and charts quickly and effectively. The program has templates ready Balanced Scorecard - BSC and marketing tools. SmartDraw translates whatever you need to communicate easily in an attractive manner, with quality and professional look in minutes, eliminating the need for manual preparation of drafts, using a SmartTemplate then use simple commands to add shapes and SmartDraw places them in the right way, with the appropriate connections.
 
Editing is intuitive and quick to develop. To delete a form, just select and delete, SmartDraw automatically edits the rest of their work to ensure the harmony of its design. To ensure your visual looks as clean as possible, SmartDraw applies a topic of professional design automatically. You can also switch to a new theme. SmartDraw translates whatever you need to communicate easily in an attractive manner, with quality and look.
 
Using the Balanced Scorecard tool SmartDraw promotes alignment of strategy into objectives and measures; core indicators with strategic goals at all levels. Provides management with systematic organizational vision, is a process of evaluation and operational performance; facilitates communication objectives and strategy update; allows employees to focus on their achievement; supports developing a culture of learning and continuous improvement; giving incentives in individual achievement and contribution to business results. The Balanced Scorecard helps reduce the amount of information used to a minimum set of indicators vital and critical.
 
The use of the tool Balance Scorecard - BSC SmartDraw has led to a minor success in implementation. In this regard, it is noteworthy that:
 
The proposed adoption of the Balanced Scorecard - BSC, dissociated from an action of deeper behavioral change, especially with the managers, was not sufficient to achieve the objectives.
 
The implementation of the BSC has not solved the problem of too little emphasis on long-term planning and failed engagement of all to put it into practice. Apparently, to promote the desired changes in behavior, interventions Organizational Development (OD) tend to be extremely appropriate.
 
Changes in attitudes and skills of individuals and groups, such as increased initiative, capacity planning, control, effective communication, among others, all of which are necessary to achieve the objectives outlined in an organization-oriented strategy, can be obtained through education activities and behavioral training.
The lack of planning behavioral change caused the technical implementation of the model itself was compromised, since many managers do not realize the value he possessed and the need for its implementation.
 
Behavior change without a tool that supports the new management, perhaps not enough. Probably change actions and behavioral techniques in parallel were ideal. These assumptions do not dismiss the subject.
 
However, it is evident that the parallel can be drawn between the implementation of a new management model as the Balanced Scorecard and practices of Organizational Development (OD), it is critical to your success that organizational culture is present in the use of the tool Balanced Scorecard - BSC.
4 FINAL
 
The research was to clarify the impact of the BSC - Balanced Scorecard, an Instrument for Decision Making within the organization in order to set targets and measure results achieved in critical areas of implementation of strategies and analysis tool Balanced Scorecard - BSC: SmartDraw, presenting a sort of concepts and ideas in a logical, concise and intelligent. Its application involves a number of benefits such as integration of financial and non-financial, communication and feedback strategy, link strategy to budgeting and planning, ensuring focus and organizational alignment. However, it can not be considered the only alternative for all the ills of Strategic Planning and Strategic Management. It is critical to your success that organizational culture is present in the use of the tool Balanced Scorecard - BSC: SmartDraw.
 
According to Kaplan & Norton (1997) BSC alignment with business strategy starts with the definition of the mission and strategic objectives of the business in each of the four perspectives.

Subsequently we make an analysis of the critical success factors for the achievement of strategic objectives and are selected performance indicators to obtain feedback from the implementation and success of the strategy.
 
This study analyzed the learning, development and growth of the company come from three main sources: people, systems and organizational procedures. It is the basis for achieving the objectives of other perspectives, the most interest is the Manager. It also identifies the capabilities that the company must have to achieve internal processes able to create and deliver value to stakeholders. How important indicators can be considered: satisfaction of internal customers (employees), employee turnover, profit per employee, training and employee training and employee ownership with suggestions to reduce costs or increase revenue. These perspectives are intertwined in relationships of cause and effect and are part of the company strategy.
 
Therefore, the Balanced Scorecard - BSC aims to solve the problem of communication planning company as a whole, using a holistic management for the benefit of its strategic planning. It is planning in action, because it uses effective management practices, revealing itself as a tool to meet the new requirements management in current economic scenarios in constant change, as an instrument of greater importance to the construction of a structure of strategic indicators that has breadth and consistency compatible with the new era of information and knowledge management.
 
The BSC, according to Fields (2001), does not bring any new concept, but rethinks old themes, drawing attention to points that were overlooked or misunderstood, showing the linkage between vital points that were not clearly articulated. Thus shows how the established knowledge can be applied in modern times, taking advantage of modern techniques of management, to meet the requirements imposed by the globalized environment, thus increasing understanding of the strategy to put into operation the company goals into practice . Thus, the BSC should be part of the tools used by managers to effectively manage businesses and build successful organizations.
 
Therefore the effect of observations on research and the considerations in the present study, it is concluded that the use of the Balanced Scorecard tool: SmartDraw signed as a new method of strategic management in which produces a real understanding of how the manager's decision may impact throughout the company's strategy, performance indicators and qualified plans of action, however SmartDraw despite being a manager strategy, it will depend on the characteristics of competitiveness and effectiveness resulting from the ability to design, analysis and knowledge of its managers .
 
It is expected in the future, the implementation of SmartDraw tool in a company and with its use, perform the Management Guidelines for the implementation of strategies that can be a way to turn them into reality, because when the organization involves its managers at all levels, committed to finding a way to put into practice actions that translate in achieving the desired objective will coming closer to realization. SmartDraw is a facilitating tool centralizing implications of business decisions. But its good performance will take place on who is using or how it will be used.
BIBLIOGRAPHY
 
Boghi, Claudio; SHITSUKA, Ricardo. Information Systems: A Dynamic Approach. Sao Paulo: Erica, 2002.
CAMPOS, Jose Antonio. Balanced Scenario: Dashboard Indicators for Strategic Management of Business. London: Aquarian, 1998.
 
CRUZ, Thaddeus. Management Information Systems: Information Technology and Company of the XXI Century. Sao Paulo: Atlas, 2000. (658.4038011 C957s 2000).
 
DRUCKER, P. F. Management of Nonprofit Organizations, Principles and Practices. St. Paul: Pioneer, 1994.
 
KAPLAN, R. S. NORTON, D. P. The Strategy in Action: A Balanced Scorecard. New York: Campus, 1997.
 
KAPLAN, R. S. and NORTON, D. P. Using the Balanced Scorecard as a Strategic Management System. Rio de Janeiro: Campus, 2000.
 
Laudon, Kenneth C., Laudon, Jane Price. Management Information Systems. 3.ed. Sao Paulo: LTC, 2001. (658.4038011 L372g 2001).
 
JAMES, A. O'Brien. Information Systems, and Managerial Decisions in the Internet Age. Sao Paulo: Saraiva, 2002.
 
PORTER, MICHAEL E. The Competitive Advantage of Nations, Campus, Rio Janeiro, Campus, 1989.
PORTER, MICHAEL E. Competitive Advantage, Campus, Rio Janeiro, Campus, 1989.
SmartDraw Communicate Visually - Available at: <www.smartdraw.com> Accessed on 22/08/2011.
 
STAIR, Ralph M.. Principles of Information Systems: A Managerial Approach. 2ed. Rio de Janeiro: LTC, 1998. (658.4038011 C88p 1998).

Nenhum comentário:

Postar um comentário